برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

خرید مانیتور جدید برای سلامتی

چرا خرید یک مانیتور جدید می‌تواند زندگی شما را راحت‌تر کند؟

با وجود وضعیت بد اقتصادی حال حاضر و قیمت‌های سرسام‌آور اجناس الکترونیکی، خرید مانیتور جدید موضوعی بوده که ذهن عده‌ای را اشغال کرده است. همان‌طور که می‌دانیم، این وسایل با گذر زمان پیشرفته‌تر و بهتر می‌شوند و به همین دلیل، می‌توان گفت که یک نمایشگر جدید زندگی بسیاری از ما را ساده‌تر می‌کند.

از طرف دیگر بسیاری از کاربران با خیره شدن به مانیتور خود به مدت چندین ساعت در روز، دچار مشکلات مختلفی از جمله سردرد، تاری دید و خستگی چشم می‌شوند و تهیه یک مانیتور تازه و مجهز کمک بزرگی به آن‌ها می‌کند. البته بهترین راه ممکن برای خلاص شدن از شر چنین مشکلاتی، گذراندن وقت کمتر جلوی مانیتورها بوده، اما بسیاری از ما توانایی چنین کاری را نداریم و به همین دلیل مجبوریم تا به سراغ راه‌حل‌های دیگر برویم. با این تفاسیر در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل راحت‌تر شدن زندگی با خرید یک مانیتور جدید را بررسی کنیم.

دلایلی برای خرید مانیتور جدید

۱. سیستم کاهش نور DC

هر مانیتور مدرنی از تعداد بسیار زیادی چراغ‌های LED کوچک ساخته شده که برای به وجود آوردن تصویر نهایی ارائه شده به ما، با هماهنگی یکدیگر روشن و خاموش می‌شوند. با این وجود، می‌توان نور ساطع شده از این چراغ‌ها را تنظیم کرد و با کاهش روشنایی، فشار وارده به چشم را کم کرد.

معمولا دو روش برای کاهش نور LED وجود دارد که یکی مدولاسیون عرض پالس (PWM) و دیگری روش جریان مستقیم (DC) است. در روش اول چراغ‌ها به سرعت روشن و خاموش می‌شوند و این خطای دید را به وجود می‌آورند که نور کلی کاهش یافته است. هرچه میزان خاموش ماندن چراغ‌ها بیشتر باشد، روشنایی مانیتور هم کمتر خواهد بود.

مانیتورها مدت‌هاست که از روش PWM استفاده می‌کنند، اما مشکل این روش نوعی سوسو زدن نور بوده که در روشنایی‌های کم چشم‌ها را خسته می‌کند.

با این حال خرید مانیتور جدید و پیشرفته‌ای که مجهز به سیستم کاهش نور جریان مستقیم باشد، چنین مشکلی را نخواهد داشت. در روش DC به جای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، برق وارده شده به آن‌ها کم و زیاد می‌شود و از این طریق، روشنایی خروجی هم تنظیم خواهد شد.

بسیاری از نمایشگرهای حال حاضر به سیستم جریان مستقیم مجهز هستند و می‌توان در مشخصات آن‌ها برچسب “PWM-free” یا”Flicker Free” را دید. تا پیش از این چنین سیستمی قیمت مانیتور را بالاتر می‌برد و همچنین، طول عمر چراغ‌های نمایشگر به واسطه نحوه عملکرد روش DC کمتر می‌شد. با این حال تکنولوژی از آن زمان تاکنون پیشرفت زیادی کرده و مانیتورهای مجهز به سیستم جریان مستقیم هم ارزان‌تر و در دسترس تر هستند.

۲. تنظیم اتوماتیک روشنایی

نور زیاد نمایشگر باعث خستگی چشم می‌شود و با اینکه می‌توان روشنایی مانیتورها را به صورت دستی تنظیم کرد، در سال‌های اخیر نمایشگرهای مجهز به سیستم تنظیم نور خودکار، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. بسیاری از تلفن‌های هوشمند حال حاضر هم به چنین سیستمی مجهز هستند و به واسطه سنسوری که نور محیط را اندازه‌گیری می‌کند، روشنایی صفحه را تنظیم می‌کنند.

خرید مانیتور جدید می‌تواند چنین امکانی را در اختیار شما قرار دهد، اما اگر به هر دلیلی امکان صرف چنین هزینه‌ای را ندارید، نرم‌افزارها و ابزار کارآمدی برای این منظور ساخته شده‌اند. ویندوز ۱۰ مایکروسافت ابزاری به اسم “night light” را در اختیار کاربران خود قرار داده و از طرف دیگر، یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارها که امکان تنظیم نور نمایشگر را به ما می‌دهد، با نام”f.lux ” شناخته می‌شود.

۳. کاهش انعکاس با خرید مانیتور جدید

بسیاری از نمایشگرها نور اطراف را منعکس می‌کنند و استفاده از آن‌ها در مکان‌های نورانی و محل‌هایی که روشنایی زیادی مخصوصا از طرف خورشید وارد محیط می‌شود، دشوار است. متاسفانه چنین مشکلی می‌تواند فشار زیادی را به چشم‌ها وارد کند و از آنجایی که انعکاس نورها باعث کاهش کیفیت تصویر می‌شوند، چشم ما باید بیشتر از حالت معمول برای تشخیص آنچه روی نمایشگر می‌گذرد، تمرکز کند.

با این وجود می‌توان با خرید مانیتور جدید و پیشرفته‌ای که از محصولات باکیفیت‌تر و ضد انعکاس ساخته شده، این مشکل را برطرف کرد. معمولا این نمایشگرها شامل پوششی نسبتا مات می‌شوند که نور اطراف را منعکس نکرده و دیدن جزئیات روی صفحه را راحت‌تر می‌کند. البته از طرف دیگر اگر ماتی نمایشگر بیش از حد باشد، مشکلات دیگری برای دیدن جزئیات پیش می‌آید و به همین دلیل بهترین گزینه انتخاب محصولی بوده که تعادل را بین این دو ویژگی سطحی نمایشگر رعایت کرده است.

۴. نمایشگرهای منحنی

از چندین سال پیش شاهد بیشتر شدن محصولاتی هستیم که امکان استفاده از نمایشگری منحنی را به کاربر ارائه می‌دهند؛ البته عادت کردن به چنین نمایشگرهایی کمی زمان می‌برد چرا که برای به وجود آوردن دیدی بهتر، محصولات مورد نظر دور زاویه دید کاربر قرار می‌گیرند و با آنچه معمولا انتظار می‌رود، تفاوت دارند.

اما آیا خرید مانیتور جدید با صفحه منحنی برای چشمان ما بهتر است؟ همان‌طور که اشاره شد، در ابتدا خریدار تصور می‌کند که این محصولات فشار بیشتری به چشمان وارد می‌کنند، اما تحقیقات علمی نشان داده‌اند که استفاده از نمایشگرهای دارای انحنا برای چشمان ما بهتر است.

بر اساس اطلاعات موجود، وقتی به یک صفحه تخت نگاه می‌کنیم، جابه‌جا شدن چشم ما از مرکز تصویر به کناره‌ها باعث می‌شود تا نوعی ناهماهنگی بین دو چشم به وجود بیاید و به همین دلیل، چشمان ما مجبور می‌شوند تا برای دیدن تصاویر سریعا تمرکز خود را تغییر دهند. حال اگر دائما مانیتور مورد استفاده، شما را مجبور کند تا تمرکز چشم‌ها را از مرکز به کناره‌ها جابه‌جا کنید، این کار باعث خستگی بیشتر چشم خواهد شد.

با این حال مانیتورهای منحنی چنین مشکلی را به وجود نمی‌آورند و وقتی به قسمت‌های مختلف آن‌ها نگاه می‌کنیم، چشمان ما نیاز کمتری به تغییر تمرکز خود خواهند داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود که به هنگام خرید مانیتور جدید به سراغ محصولات منحنی دار بروید.

۵. نور آبی کمتر

برخی از تولید کنندگان در حال کاهش میزان نور آبی هستند که از صفحات نمایشگرهای آن‌ها ساطع می‌شود. این نور باعث خستگی چشم‌ها شده و سر و کار داشتن با مانیتورهای کوچک و بزرگی که در اطراف ما هستند، میزان نور آبی وارد شده به چشمان را در عصر مدرن به میزان زیادی افزایش داده‌ است.

به صورت کلی می‌دانیم که نور ماورا بنفش خورشید برای چشم‌ها و پوست ما مضر بوده، اما آیا می‌دانید که نور مصنوعی تولید شده توسط نمایشگرها و هر نوع چراغ دیگری هم می‌تواند برای ما مضر باشد؟ نور آبی در طیف نورهای مصنوعی که در اطراف ما وجود دارند، طول موج کمی داشته و به همین دلیل، نسبت به نورهای دیگر تا میزان بیشتری به چشمان ما نفوذ می‌کند. به همین دلیل خستگی چشم‌ها در زمانی که مقدار زیادی نور آبی به مردمک ما بتابد، افزایش می‌یابد و تولید کنندگان هم با در نظر گرفتن این موضوع، مشغول ساخت محصولاتی هستند که تا حد ممکن نور آبی کمتری به چشمان ما می‌تابانند.

البته خرید مانیتور جدید تنها روش برای خلاص شدن از شر نور آبی نیست و با اینکه نمایشگرهای مختلفی برای این منظور ساخته شده‌اند، سیستم عاملی مانند ویندوز ۱۰ ابزار مخصوصی را برای این منظور طراحی کرده است. این ابزار با دست‌کاری تنظیمات نمایشگر، میزان نور آبی ساطع شده را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، کاربران لپ‌تاپ‌های اپل هم می‌توانند با ابزار مشابهی که “Night Shift” نام دارد، از چنین ویژگی بهره ببرند.

البته وقتی نور آبی نمایشگر کاهش می‌یابد، تصویر در ابتدا کمی قرمز رنگ به نظر می‌رسد و به همین دلیل عادت کردن به نمای مورد نظر کمی زمان می‌برد. با این حال تحقیقات نشان داده‌اند که چنین سیستمی تاثیر مهمی روی خستگی چشم خواهد داشت و در نهایت، چشمان ما آسیب کمتری را از این طریق متحمل می‌شوند.

۶. آخرین دلیل برای خرید مانیتور جدید

متاسفانه بسیاری از مانیتورهای قدیمی قابلیت تنظیم زاویه دید را ندارند، اما رفته‌رفته سازندگان محصولاتی را به بازار عرضه می‌کنند که در تمامی زوایا قابل تنظیم بوده و به راحتی برای برطرف کردن نیازهای ما و راحتی چشمان، جابه‌جا می‌شوند.

متاسفانه با اینکه نگاه کردن مستقیم و در راستای خط افق به نمایشگر، برای گردن خوب بوده، اما تحقیقات نشان داده که این کار به چشمان بیننده فشار وارد می‌کند. دانشمندان می‌گویند که بهترین زاویه نگاه کردن به نمایشگر برای چشمان ما، بین ۲۰ تا ۵۰ درجه زیر خط افق بوده و این نوع نگاه کردن به مانیتور همانند زاویه دید ما در هنگام خواندن کتاب خواهد بود.

بنابراین جدا از بحث خرید مانیتور جدید برای کاهش فشار وارده به چشم، شما می‌توانید با تنظیم زاویه دید خود بین ۲۰ تا ۵۰ درجه توصیه شده، خستگی کمتری را در چشمانتان به وجود آورید.

البته بسیاری از ما امکان تعویض مانیتور خود را نداریم چرا که این صفحه به مابقی لپ‌تاپ ما متصل شده است. با این حال اگر از کامپیوتر رو میزی استفاده می‌کنید و مانیتور و کیس شما از هم جداست، می‌توانید با صرف هزینه روی یک مانیتور پیشرفته، سلامت چشمان خود را تضمین کنید. در غیر این صورت روش‌های مختلفی از جمله کاهش نور آبی یا تنظیم زاویه دید هم می‌توانند بدون خرید مانیتور جدید به ما کمک کنند.

با این تفاسیر توجه داشته باشید که علائم خستگی چشم و وارد شدن آسیب به چشمان جدی هستند و نباید آن‌ها را نادیده بگیرید.

source

تماس مستقیم