برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

پنل تلویزیون OLED EX

پنل تلویزیون OLED EX ال‌ جی بدون داشتن اسپیکر، صدا تولید می‌کند!

ال‌جی دیسپلی طی رویداد K-Display 2022 از پنل جدید ۹۷ اینچی تلویزیون خود به نام OLED EX TV در سئول، پایتخت کره جنوبی رونمایی کرد. در این پنل، از رویکردی غیرعادی و جدید برای تولید صدا در نمایشگرهای OLED استفاده شده است.

پنل تلویزیون OLED EX ال‌ جی دارای ویژگی جدید LG Film CSO (صوت سینمایی OLED) است. عملکرد این فناوری به این صورت است که خود نمایشگر به طور مستقل، بدون نیاز به بلندگوهای اختصاصی برای تولید صدا به لرزه در می‌آید. در عوض، یک سیستم صوتی ۵.۱ کاناله در داخل این صفحه‌نمایش تعبیه شده که طبق ادعای شرکت می‌تواند سطح صدای سینمایی عمیقی را ارائه دهد. این سیستم از یک اسپیکر مرکزی با چهار کانال در جهت‌های دیگر برای بخش‌های چپ و راست، به علاوه یک ساب ووفر برای باس تشکیل شده است.

شرکت ال‌ جی دیسپلی، سازنده بهترین نمایشگرهای OLED برای استفاده در تلویزیون‌های برتر جهان است و علاوه بر LG، محصولات خود را به شرکت‌های دیگری نظیر فیلیپس، سونی و غیره نیز می‌فروشد.

پنل تلویزیون OLED EX ال جی، بدون اسپیکر صدا تولید می‌کند.

هنوز اطلاعات چندانی درباره فناوری Film CSO ال‌جی یا نحوه چیدمان سیستم صوتی در پنل نمایشگر OLED EX در دست نیست. با این حال، فناوری مذکور تا حدی سیستم صوتی سطح آکوستیک سونی را تداعی می‌کند که در مدل Sony A80K یافت می‌شود. البته فعلا مشخص نیست که این دو فناوری تا چه حد به یکدیگر شباهت دارند.

تلویزیون‌های ساخت سونی از فناوری “Acoustic Surface Audio Plus” با چهار بلندگو در جلو، دو اکچویتور (عملگر) و توییتر در پشت برای افزایش عمق صدا بهره می‌برند. این وظیفه عملگرها است که صفحه‌نمایش را با ظرافت به لرزش در بیاورد تا صدا را تولید کنند و این اطمینان حاصل شود که صدا با تصاویر همگام شده است. Audio Plus را حتی می‌توان با استفاده از یک آمپلی‌فایر تقویت کرد تا نمایشگر به عنوان بلندگوی اصلی عمل کند.

نمایشگری بهتر و روشن‌تر

ال‌جی دیسپلی فناوری CSO را در نمایشگر ۹۷ اینچی OLED خود که بزرگ‌ترین پنل تلویزیون اولد ساخته شده تاکنون است، معرفی کرد. با اینکه در اوایل سال جاری، ال جی سری G2 OLED 97 را با ابعادی مشابه عرضه کرده بود، اما این اولین بار است که پنل ۹۷ اینچی این شرکت برای استفاده در خارج از کره جنوبی و همراه با سیستم صوتی جدیدی معرفی می‌شود.

فناوری OLED EX برای اولین بار در دسامبر ۲۰۲۱ معرفی شد و به ادعای ال جی، می‌تواند روشنایی OLED را تا ۳۰ درصد بهبود ببخشد. استفاده از متریال مختلف به ویژه دوتریوم، باعث افزایش بهره‌وری انرژی شده که روشنایی بیش‌تر و هم‌چنین دقت بالاتر رنگ‌ها را به ارمغان می‌آورد.

ال جی دیسپلی هم‌چنین تاکید کرده که پنل‌های OLED EX این شرکت از تکنولوژی EX مبتنی بر الگوریتم شخصی استفاده می‌کنند. این فناوری برای کاهش تخریب تصویر در تلویزیون طراحی شده است. ال جی در این باره گفت:

الگوریتم شخصی‌سازی شده به طور کامل عادت‌های استفاده و الگوهای نمایش محتوا توسط افراد را در طول روز رصد می‌کند، هم‌چنین تخریب ۳۳ میلیون دیود ساطع نور آلی را در هر نمایشگر پیش‌بینی کرده و روشنایی و عملکرد بهینه را در حالت اولیه حفظ می‌کند.

بر این اساس، پنل ۹۷ اینچی OLED EX ال جی آنچه را که در طول روز به طور منظم تماشا می‌کنید را تجزیه و تحلیل کرده تا بتواند در طول زمان، پیکسل‌های طبیعی را بازسازی کند.

LG EX OLED TV panel

تماس مستقیم