برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تلويزيون ۴K چيست و چه تفاوتی با HDدارد؟

تلويزيون ۴K

شکل1 - تلويزيون 4K

تلويزيون ۴K

تلویزیون ۴K چیست ؟ بعد از تولید نمایشگرهای LED و ۳D، نسل جدید تلویزیون ها و صفحه نمایش ها وارد بازار شد. امروزه بیشتر برندهای معتبر مانند ال جی ، سونی ، سامسونگ ، پاناسونیک ، توشیبا و … از تلویزیون های ۴K خود رونمایی کردند و با ورود برندهای دیگر به این عرصه، رقابت در تولید تلویزیون ها و صفحه نمایش های ۴K بیش از پیش داغ شده است .
۴کی (به انگلیسی : ۴K) یک وضوح تصویر استاندارد در فیلمبرداری و کارت گرافیک رایانه است.

تعداد پیکسل‌ های فرمت ۴K چهار برابر فرمت فول اچ‌دی است.

اما استاندارد UHD دقیقا سایز ۳۸۴۰×۲۱۶۰ است. در مقایسه با استاندارد قبلی QHD که ۲۵۶۰×۱۴۴۰ بود، ۴K دقیقا سایز و عمقی ۲ برابر رو داره. وضوح این فرمت ۴۰۰۰ پیکسل در هر رزولوشن افقی است. یوتیوب سرویسی است که این فرمت در اون‌ استفاده میشه.

تلویزیون های اچ دی با کیفیت ۱۰۸۰p ؛ رزولوشنی برابر با ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارند و در استاندارد تلويزيون ۴K این رزولوشن به ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل میرسه.

یعنی رزولوشنی ۴برابر استاندارد ۱۰۸۰p که هم اکنون در تلویزیون های اچ دی و دیسک های بلوری در دسترس است.
تلويزيون ۴K چیست؟

۴K Ultra HD
UHD 4K با وضوح ۳۸۴۰ پیکسل × ۲۱۶۰ پیکسل Line8.3 مگاپیکسل، به نسبت تصویر

( ۱۶:۹) است و یکی از دو رزولوشن ultra high definition television است. که مصرف کننده های تلویزیون رو هدف قرار داده، دیگری UHD 8K است که ۴۳۲۰X7680 پیکسل Lin 33.2 مگاپیکسل است .

UHD 4K دو برابر رزولوشن افقی و عمودی از فرمت HDTV 1080P بیشتر داره ( و در کل چهار برابر پیکسل بیشتر).

اما وضوح Ultra HD 4K چیست؟
همانند وضوح HD وضوح Ultra HD نیز دو مورد رو در بر داره : ۴K و ۸K . وضوح ۴K در واقع با دو برابر کردن وضوح ۱۰۸۰p به دست میاد، هم در طول و هم در عرض. در نتیجه این وضوح برابر با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسله که برخی از سازندگان اون رو با نماد ۲۱۶۰p نمایش میدهند. این وضوح دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسل‌ های ۱۰۸۰p است.
اما وضوح ۸K باز هم وضوح ۴K رو در طول و عرض دو برابر میکنه و در نتیجه وضوح برابر با ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل رو ارائه میده. وضوح ۱۶ برابری در ۱۰۸۰p. البته این وضوح هنوز برای کاربری خانگی چندان رواج نیافته .

شکل2 - وضوح 4K

در تصویر زیر میتونید به سادگی همه اون چه که در بالا گفته شد، کاملا مشخص و روشن ببینید. در این تصویر FHD به معنی Full HD یا‌‌ همان ۱۰۸۰p ‌و SD یا Standard Definition که برابر با ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل و همان وضوح DVD است رو ببینید. حالا میتونید تفاوت یک تصویر DVD و ۴K رو به سادگی تشخیص بدید.

salambaba

تماس مستقیم